Rekabet Kurulu Google’a soruşturma açtı

Türkiye’nin rekabet otoritesi olan Rekabet Kurulu, teknoloji devi Google hakkında, mobil uygulama pazarındaki hakim durumunu kötüye kullandığı şüphesiyle resmi bir soruşturma açtı. 7 Ağustos 2025 tarihinde alınan kararla başlatılan soruşturmanın merkezinde, Google’ın milyonlarca Android kullanıcısının erişim noktası olan Play Store’daki ödeme politikaları yer alıyor.
Google Play Store inceleme altında
Rekabet Kurulu tarafından yapılan açıklamaya göre soruşturma, Google’ın iki temel uygulaması üzerinde yoğunlaşıyor;
Tek Ödeme Sistemi Dayatması: Google’ın Play Store üzerinden dijital içerik veya hizmet satışı yapan uygulama geliştiricilerini, kendi ödeme sistemi olan Google Play Faturalandırma (GPB) sistemini kullanmaya mecbur bıraktığı iddia ediliyor. Bu durum, geliştiricilerin düşük komisyonlu veya daha esnek başka ödeme altyapılarını kullanmasını engelliyor.
Alternatif Kanalların Engellenmesi: Daha da önemlisi, Google’ın uygulama geliştiricilerinin, kullanıcılarını uygulama dışındaki daha uygun fiyatlı satın alma seçenekleri hakkında bilgilendirmesini aktif olarak engellediği öne sürülüyor.
Kurul, bu uygulamaların 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 6. maddesini ihlal edebileceğini değerlendiriyor. İlgili madde, bir teşebbüsün pazardaki hakim durumunu sömürücü veya dışlayıcı etkiler yaratarak kötüye kullanmasını yasaklıyor.
Süreç Nasıl Başladı?
Bu kapsamlı soruşturma kararı, Kurul’un daha önce yürüttüğü Mobil Ekosistem Sektör İncelemesi sırasında ortaya çıkan bulgularla tetiklendi. Sektör incelemesinde Google’ın ödeme hizmetleri konusunda kısıtlamalar getirdiğine dair şüphelerin oluşması üzerine konu ön araştırma aşamasına taşındı. Ön araştırma sürecinde elde edilen bilgiler bu iddiaların ciddiyetini teyit etti. Bu nedenle tam teşekküllü bir soruşturma açılmasını zorunlu kıldı.
Soruşturmanın sonucunda Rekabet Kurulu’nun Google’ı haksız bulması halinde, teknoloji devine yüksek idari para cezaları verilebilir. Ancak daha da önemlisi, Kurul’un Google’a Play Store’daki mevcut iş modelini değiştirmeye yönelik yapısal tedbirler getirmesi gündeme gelebilir.
Olası bir değişiklik, uygulama geliştiricilerinin kendi ödeme sistemlerini entegre etmelerine veya en azından kullanıcıları daha ucuz alternatiflere yönlendirmelerine olanak tanıyabilir. Bu durum, hem geliştiricilerin maliyetlerini düşürebilir hem de artan rekabet sayesinde son kullanıcılar için daha uygun fiyatlı dijital içerik ve hizmetlerin önünü açabilir.