HÜRJET önemli bir eşiği aştı

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen Türkiye’nin ilk jet motorlu uçağı HÜRJET için sertifikasyon sürecinde kritik bir aşama tamamlandı. Uçak, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) tarafından verilen Tasarım Organizasyonu Onayı (DOA) ve Üretim Organizasyonu Onayı (POA) belgelerini aldı.
HÜRJET’in tasarım ve üretim organizasyonu onaylandı
Savunma Sanayii Başkanı Haluk Görgün, bu iki önemli onayın EASA’dan alındığını duyurdu. Bu onaylar, uçağın sertifikasyon ve üretim süreçleri için uluslararası yetkinliğe sahip olduğunu tescilliyor. DOA belgesi, bir şirketin uçak veya parçalarını uluslararası standartlara uygun şekilde tasarlayabileceğini ve bu tasarımları onaylatma yetkisine sahip olduğunu gösteriyor.

POA belgesi ise, tasarlanan ürünlerin aynı kalite ve emniyet standartlarında üretilebileceğini belgeliyor. Bu onaylarla birlikte TUSAŞ, HÜRJET’in tasarım ve üretim süreçlerini uluslararası geçerliliği olan bir şekilde yürütebileceğini kanıtladı.
HÜRJET, 2026’da Türk Hava Kuvvetleri’nin envanterine girmeye hazırlanıyor. Türk jet tekamül eğitimlerinde kullanılan T-38’lerin ve akrotim gösterilerinde kullanılan F-5’lerin yerini alacak. TUSAŞ ayrıca, İspanya Hava Kuvvetleri’ne 30 adet HÜRJET teslimatı için Airbus ile bir anlaşma yaptı.
Uçak, sınıfına göre gelişmiş tasarım özellikleri, yüksek performansı ve modern kokpitiyle dikkat çekiyor. Gücünü General Electric tarafından üretilen F404 motorundan alan HÜRJET için TEI de yerli motor geliştirme çalışmalarını sürdürüyor.
HÜRJET, 13.7 metre uzunluğa, 9.5 metre kanat açıklığına ve 4.1 metre yüksekliğe sahip. Uçağın maksimum hızı 1.4 Mach’a ulaşıyor. 17.700 lbf itki gücüyle 48.500 fpm tırmanma oranına erişebiliyor. Servis tavanı 45.000 feet olan uçağın menzili ise 1060 deniz mili. Yük kapasitesi 7500 lbs olan HÜRJET, +8g ve -3g limitlerinde manevra yapabiliyor.
Çok yönlü bir platform olan HÜRJET, sadece pilot eğitiminde değil, aynı zamanda hafif taarruz, hava devriyesi ve akrobatik gösteri görevlerinde de kullanılabiliyor. Uçağın öne çıkan yetenekleri arasında yüksek AoA kontrolü, Baş Üstü Göstergesi (HUD), kaska monteli gösterge, tam otorite dijital kontrollü uçuş sistemi ve F-35 ile Milli Muharip Uçak (MMU) pilotlarının minimum sürede adapte olmasını sağlayan gelişmiş insan-makine arayüzü yer alıyor.
HÜRJET, havada yakıt ikmali yapabilme, gömülü taktik eğitim sistemleri ve otonom operasyonlar için Yardımcı Güç Ünitesi (APU) gibi özelliklere de sahip. Hava-hava ve hava-yer atış kabiliyetleri de uçağın muharebe yeteneklerini artırıyor.